Thursday, December 10, 2009

"aku..dia..& kamera.."

diary miszgarfien


entry kali ni xde kena mengena dgn citer cik gapil tau...ein join contest dr blog oh.dawie...saje je nak try test tgk ade bakat ke x...kwn2 yg blom join 2, cepat2 la join...blh mengerat kan silaturrahim lg..

watak utama
aku = dawie
dia = aliya
camera
dan pelakon tambahan dr madagascar..ngeh3




"ape la yg aku nak wat ptg2 ni ye...hurmm..bosan nye...nak keluar dating, xde aweq lak...nak ajk member, suma duk dating...adoii..." sambil melayan prasaan, aku termenung seketika dijendela..menghirup udara ptg yg sungguh nyaman...

"cantik gak suasana ptg ni...kat taman mesti rmai org..mana la tau kot2 blh jumpa si dia idaman hati..hehe" tanpa membuang masa, dengan pantas aku bersiap n menyambar kamera kesayangan aku...bnd yg wajib ade bersama aku setiap kali aku ign keluar...bak kata org, aku xleh hidup tanpa kamera...hehehe

ketika smpai di taman, mmg rmai sgt org ptg 2..ye la, cuaca pun redup, angin sepoi2 bahasa lg 2...lalu aku memula kan xtvt hobi aku...ape lg klo bukan cari shoot or angle yg cntk...

klik....klik...klik... "hmm...cantik nye gmbr2 ptg ni...mana la tau kot2 aku leh guna kan gmbr2 ni utk join contest kat blog oh.dawie tu..hadiah pun lumayan gak..."

sedang aku leka membelek gmbr2 yg ade dlm kamera 2, gedebuk..... "adoii...sakit nye bahuaku...alamak!!!! kamera kesayangan aku...jahanam dh"

"wooiii, jln 2 xde mata ke?? main langgar2 org je..tgk...tgk...tgk...kamera aku dh rosak..."aku terus memarahi dia tanpa menoleh ke arah muka nye...ketika aku mengangkat muka utk memandang wajah nye, lidah aku terus kelu.."comey nye dak prmpn ni..lawa" kataku dlm hati..

"awk, sy mintak maaf...sy x prasan awk td...sy nak cepat...ade hal emergency...mcm ni la awk, awk ambk kad sy ni...nnt awk contact sy ye...sy akn tanggung segala ganti rugi kamera awk 2.." kata dak prmpn 2 dgn rasa yg sgt bersalah...airmuka nye pun mendung sahaja...seolah2 sedang bersedih...terus aku x jd utk memarahi dia...

"xpe la awk..salah sy juga..terlalu leka dgn kamera ni tanpa hirau kan keadaan sekitar...hmm, td awk kata ada hal kan..awk pun nmpk cam sedih je.." aku cuba utk mententeram kan diri dia..kecian lak aku tgk dia...

"sy nak cepat ni awk..awk contact sy esk ye..sy minta maaf skali lg...bye" dia terus berlalu tanpa menoleh lg..."ape la agk nye mslh aweq 2 ye...nsb baik la kamera ni rosak..klo x, mau gak aku snap 2 3 keping pic dia...mana la tau kot2 ade jodoh...hehe" monolog aku sendirian...

esok nya..

"mana la kad aweq smlm 2 ye...harus tuntut ganti rugi..igt senang ke aku nak dpt kan kamera ni..hilang dh separuh nyawa aku..."

"ish...mana aku letak smlm ye...haaa, ade pun kad dia...owh, nama dia aliya...cantik nama 2..secantik org nye..hehe" tanpa membuang masa, aku terus mendail no telefon aliya

aku : hello...salam..cik aliya ke 2

aliya : wslm..ye sy ni...awk sape ye

aku : err, sy...org smlm yg awk langgar di taman

aliya : owh awk...sy minta maaf psl 2 ye..sy x sengaja..btw, sape nama awk

aku : pgl saje sy dawie...hurm, psl kamera sy 2, mcm mana ye..awk jnj nak bg ganti rugi

aliya : klo pasal 2, awk jgn rsau ye..boleh kt berjumpa utk bncg kan hal ni

aku : ok xde hal la...nnt sy bgtau awk kat mana nak jumpa ye...


"sedap gak suara dia ye...nama cantik, paras wajah yg ayu, comey n bersederhana..pergghh, klo jd aweq ataupun bini aku kan best..ckup segala nye..complete gitu" kata ku sendirian....

pertemuan pertama pun di atur..seperti yg aliya janji kan, dia membayar segala kos membaik pulih kamera dawie..wpun agk tgi kos merepair nye, aliya tetap menunaikan janji yg telah di buat...setelah itu, dawie sering bertemu dgn aliya..adakala nye, mereka keluar berdua..dan, x ketinggalan kamera yg menjadi kan titik permulaan perkenalan mereka...setelah beberapa bulan mengenali hati budi masing2, dawie merasa kan sudah smpai masanye utk dia menyuarakan hajat di ati kepada aliya...



aku : aliya, sy ade bnd nak bgtau awk...tp....sy segan la

aliya : ape dia awk...ckp je la..x penah2 awk segan dgn sy pun sblm ni..tb2 je ni...nape nye

aku : awk tgu kat cni jap ye...

aliya : eh, awk nak pegi mana lak

aku terus berlari ke arah 1 tempat...tanpa membuang masa, aku menjalan kan agenda yg dh aku susun dr smlm lg...

"ok...brg2 suma ade...suma dh complete..Ya Allah, permudah kan lah segala nya bg aku..moga2 ia berjalan dgn lancar" aku berdoa dlm hati sambil menuju ke tempat pertemuan kami td..

aku : "aliya, sudi kah awk menjadi permaisuri hidup sy utk selamanya??" tny dawie pd aliya sambil melutut dan menghulur kan sekuntum bunga ros..

aliya : "awk....ape ni...rmai org tgk kita la..." muka aliya yg sudah kemerahan menahan malu

org semakin rmai memandang kearah mereka

aku : slagi awk x terima lamaran sy, slagi 2 sy xkan bgn..biar kan mereka suma menjadi saksi kepada cinta sy buat diri awk..

aliya : awk, tiada ape yg terindah dlm hdp sy selain kehadiran awk..sy mengucap syukur kerana di pertemukan dgn awk...malah, ini la yg sy tgu selama ini...sy terima awk...( sambil aliya mengangguk kan kepala tanda setuju...dan airmata kegembiraan, kebahagian mengalir di pipi nya...)

aku : terima kasih Ya Allah..terima kasih aliya...sy xkan persia kan suma ni...


setelah itu, rombongan peminangan pun diadakan...selang berapa bulan, belangsung la mjls perkahwinan antr dawie dan aliya dengan meriah sekali..rmai teman2 yg hadir...

di sebelah mlm nye

aliya : abg, aliya ade sesuatu utk abg

aku : ape dia, syg

aliya : ada la...sbg tanda terima kasih pd abg sbb sudi memperisterikan aliya...

aku : ape ni syg...wat susah2 je...



lalu, aliya pun menghulur kan sekotak hadiah yg kemas berbalut.....



aku : ape isi nye ni syg...wat surprise lak dia di mlm perkahwinan kt...wat susah2 je la syg ni...

dengan penuh cermat nye dawie membuka bungkusan kotak tersebut...

aku : syg!!!!....terima kasih sgt2 syg....nape syg susah2 beli ni..kan mahal ni...abg xtau nak ckp ape...abg suka sgt dgn hadiah ni..terima kasih syg.... (sambil mengucup dahi aliya)
ni la hadiah yg di berikan oleh aliya kepada dawie


aku rasa, inilah detik terindah dlm hidup aku..kisah kami, aku abadikan dlm catatan aku..dia & kamera...kerana kamera la, aku berjumpa dgn permaisuri hati ku..kerana kamera la, aku mengecap kebahagian arini....



~~~sekian~~~



*p/s : en.dawie....maaf la terpanjang lak cerpen ni...ein xtau camne nak pendek kan...hope memenuhi syarat utk join kontest "aku...dia & kamera"

6 org kwn gapil on ""aku..dia..& kamera..""

Melz on Thursday, December 10, 2009 4:45:00 PM said...

wah best citer nie ! thumbs up ein ! hihihi

..::..ein..::.. on Thursday, December 10, 2009 4:47:00 PM said...

melz..
erkk...mekacih..tp melz nye lg best..hehe...1st time ein join contest...

oh!dawie on Thursday, December 10, 2009 6:49:00 PM said...

Siyes...mmg best la cerpen ein.Ader permulaan,klimaks,elemen suspens n ending yg best..Thanks sudi join contest kt ohdawie.com..

NICE STORY..!!

..::..ein..::.. on Thursday, December 10, 2009 6:51:00 PM said...

oh!dawie...
hehe..mencuba nasib je ni...
tq ye

nursarah87 on Thursday, December 10, 2009 9:40:00 PM said...

cool story,

erm, nak join tp kekeringan idea..hu

Milofloat on Friday, December 11, 2009 1:38:00 AM said...

xpe nursarahh..try jerr..kalah xper..cuba buat dengan enjoy..jgn tension2 pk yerrr....

semua yg antar cenpen bgus blake...yg mana satu menang nii??huhuhu

 

salamesrabadie | bLog cik gApiL Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal