Monday, March 15, 2010

jangan membazir...tak baik

diary miszgarfien

salam


dulu kecik2, ein dengan abg selalu kena marah kalau makan tak habis..selagi tak licin makanan tu, takleh bangun untuk basuh tangan..abah memang garang lebih2 lagi bila tang makanan..dulu kami bukan la orang senang..

abah mengajar kami untuk menghargai setiap butir nasi n lauk2 yang ada..abah cakap, kalau tak habis kan, nanti makanan tu nangis then rezeki kita pun berkurangan..sebab tu abah tak bagi kami ambik makanan banyak..kalau tak habis, kan membazir..pembaziran tu kan amalan syaitan

penah seorang kawan tegur cara ein makan...bukan sorang tp ramai dah..masa praktikal dulu pun ramai pakcik2 yang tegur...semua cakap ein klo makan, susah nak tengok nasi n lauk dia tak habis..then mesti licin..bagus2 nanti dapat suami yg soleh....heheeee....amiiinn

disebabkan ein dah terbiasa makan camtu, kadang2 ein rasa marah kalau ade kawan2 yang makan tak habis..sayang la kat makanan tu..tapi ye la, nak tegur lebih2 pun tak boleh..kalau dah tau nanti makan tak habis, ambk je la sikit..malaikat yang melihat pun geleng kepala agaknya tengok pembaziran camtu..

setakat ni, kami adik beradik alhamdulillah..memang kami jenis kalau makan tu, mesti licin..takde bazir2..kalau ade antara kami yang makan tak habis, mesti yang lain kena habis kan..
kalau ade duit lebih then kami beli barang2 yang mahal, mesti mak marah then mak akn ckp, duit tu kalau buat makan kenyang..leh buat belanja makan seminggu...tu la mak ein..kalau pasal makanan, memang mak tak kisah..


bak kata iklan beras tu " sebutir nasi tu, ibarat setitik peluh petani"..so, hargai la makanan yang ade...jangan membazir..tak baik...amalan syaitan tu...





6 org kwn gapil on "jangan membazir...tak baik"

apiih on Tuesday, March 16, 2010 1:08:00 AM said...

jangan membazir..xelok..membazir amalan setan..huhu

hisham on Tuesday, March 16, 2010 1:15:00 AM said...

i slalu mkn nasi x abis...bile dh besar ni pun same gak..abis tu mmg abis tp pinggan x licin...nnti i cube berubah k....

..::..ein..::.. on Tuesday, March 16, 2010 1:17:00 AM said...

apiih...
ni mkn hbs ke tak???


hisham...
maaf ye kalau terasa dgn entry ni...berubah demi kebaikan

eiy_Da on Tuesday, March 16, 2010 12:40:00 PM said...

jgn mkn ikut nafsu....sisi salu amek ns 1 senduk jek..mkn sampai hbs...da tau..kapasiti perut ni kecik..hehhe br tak membazir kan..

Ahmad Khairi on Tuesday, March 16, 2010 3:35:00 PM said...

orang selalu makan x habis time kenduri..geram je tgk..

..::..ein..::.. on Tuesday, March 16, 2010 3:38:00 PM said...

sis eiyda...
haaa...bgs camtu..dh perut sndr, mst tau kan sama ade leh hbs atau x...


khairi...
tau xpe..kdg2 tamak ambk penuh sepinggang mcm x mkn sebulan..pastu mkn ciput je....eeee pembaziran btl..mmg geram sgt2...penat2 masak, buang camtu je...

 

salamesrabadie | bLog cik gApiL Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal